Hoe volgen wij de ontwikkeling?
In groep 1 en 2 werd de ontwikkeling voornamelijk gevolgd door observaties n.a.v. activiteiten en werkvormen. Deze observaties werden gekoppeld aan de leerlijn van de kleuterbouw. In de middenbouw wordt de overstap gemaakt naar het volgen van een kind door wat we zien in de groep en door het toetsen. We onderscheiden twee soorten toetsen: methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Toetsen die horen bij de methode noemen we methodetoetsen. Daarnaast maken we gebruik van methode onafhankelijke toetsen. Dit zijn de Cito-toetsen.
Deze drie bronnen: observaties, methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen vormen het leerling observatie en volgsysteem (LOVS). U krijgt als ouder toegang tot het ouderportaal van Parnassys. In dit portaal ziet u de toetsuitslagen van uw kind.
In de middenbouw wordt, net als bij de kleutergroep periodiek het DHH ingevuld. Het DHH is het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid. Via dit protocol zijn we steeds alert op signalen die kunnen wijzen op een voorsprong of (hoog)begaafdheid. Wanneer er signalen uit het DHH komen, dan gaan we met u in gesprek over de vervolgstappen.