Typisch St. Victor
Hieronder vind je een aantal zaken die onze St. Victorschool ánders maakt dan een andere school. We nodigen je daarnaast ook uit om een afspraak te maken om in onze school te kijken en ons aan het werk te zien. We zijn trots op wat we doen en dat laten we graag zien!
Onderwijs vanuit onze kernwaarden
Op de Victorschool bieden wij kinderen een veilige, vertrouwde en inspirerende omgeving waar zij zichzelf kunnen en mogen zijn en zich blijven ontwikkelen. Wij geven hen goed en betekenisvol onderwijs waarin optimale groei mogelijk is voor elk kind. Wij geven dit vorm via onze kernwaarden; betekenisvol, vertrouwen, samen en plezier.
Vertrouwen
Wij vinden het als school heel belangrijk dat er vertrouwen is. Vertrouwen ervaren en vertrouwen kunnen geven, maakt dat je je op je gemak voelt; je mag zijn wie je bent. Wij stimuleren kinderen om vertrouwen in zichzelf en in de ander te hebben. Door dit vertrouwen kun je je nog beter ontwikkelen en blijven groeien. Wij vinden het van belang dat ouders/verzorgers vertrouwen hebben in het leerproces van hun kind en in ons onderwijs. Net zoals wij als school vertrouwen hebben in de ouders/verzorgers.
Samen
Het is van belang dat kinderen en ook volwassenen ervaren dat het fijn is om bij elkaar te horen, ergens deel van te mogen uitmaken. Van de groep/klas waarin je les krijgt, van de school waarop je zit, maar ook van de buurt waarin de school staat. Deel uitmaken van een groter geheel maakt dat je je verbonden voelt met elkaar en dat je bereid bent om voor die ander van betekenis te zijn.
- Samenwerking tussen de leerlingen; leerlingen uit dezelfde groep leren en werken met elkaar, maar dit doen we ook groepsdoorbrekend. Sommige kinderen krijgen bijvoorbeeld de instructie van hun rekenles in een andere groep, de kinderen van groep 7 spelen buiten samen met de kinderen van groep 5, kinderen van groep 8 lezen voor aan de kinderen van groep 1/2.
- Samenwerking met ouders; de school werkt samen met ouders/ verzorgers om de ontwikkeling van de kinderen te optimaliseren. Leerkrachten en ouders hebben bijvoorbeeld afstemming over de onderwijsbehoeften van het kind door middel van afstemmingsgesprekken aan het begin van het schooljaar. Daarnaast hebben we ook ouderklankbord bijeenkomsten waarin ouders en school elkaar bevragen op wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is.
- Samenwerking tussen teamleden; door gebruik te maken van elkaars expertise leren we van elkaar. We kijken bij elkaar in de klassen en geven elkaar feedback.
Betekenisvol
Wij vinden het belangrijk dat ons onderwijs betekenisvol is. Dat we niet zomaar een les geven maar dat er over nagedacht is, dat er een opbouw in zit. Dat de kinderen weten waarom ze iets leren en daarnaast ook wát ze leren. Wij geven ons onderwijs betekenis door:
- Het doel te benoemen voorafgaand aan de les. Het doel maken wij ook zichtbaar voor de kinderen.
- Afwisselingen in de leeractiviteiten
- Leerlingen intensief te betrekken bij de lessen, bijvoorbeeld door het gebruik van coöperatieve werkvormen.
- Voorspelbaarheid van de leerkracht. De teamleden hanteren dezelfde regels en afspraken tijdens instructie en het zelfstandig (ver-)werken. Door middel van een dagplanning op het bord, weten de kinderen wat zij die dag gaan leren.
- We werken met actuele methodes en thema’s om de leerdoelen te bereiken.
- De kinderen laten weten, merken en voelen dat zij van betekenis zijn.
Plezier
Wij creëren een fijne, positieve en energieke omgeving op school waarin plezier gemaakt kan worden. Kinderen maar ook teamleden en ouders/verzorgers kunnen op die manier op een ongedwongen en spontane manier elkaars talenten en interesses ontdekken en daardoor van en met elkaar leren.
Zo hebben wij bijvoorbeeld jaarlijks Cultuurweken op school; weken waarin we schoolbreed aan Kunst en Cultuur werken. Er worden specifieke lessen gegeven, met niet alledaagse materialen gewerkt en er zijn museumbezoeken.