Bewegend leren
Op onze school doen we regelmatig aan 'bewegend leren'. Onder bewegend leren verstaan wij het bewegen met je lichaam, gedurende (of voor-na) leeractiviteiten op denkniveau. Deze activiteiten kunnen in de klas, in de school of buiten de school plaatsvinden.
Uit onderzoeken is gebleken dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersen. Hierdoor kunnen kinderen zich vaak beter concentreren en neemt hun taakgerichtheid tijdens de activiteit toe. Ook versterkt bewegen het zelfvertrouwen van kinderen. Dit zijn dan ook redenen waarom wij dit inzetten binnen ons onderwijs.
Bijvoorbeeld; Een loopdictee
De leerkracht maakt tweetallen. Elk tweetal bestaat uit een schrijver en een loper. Op de tafel voorin de klas ligt een papier met dicteewoorden erop geschreven. De loper leest het eerste dicteewoord, loopt naar de schrijver en spelt wat de schrijver op moet schrijven. Het is de verantwoordelijkheid van de loper dat het woord juist wordt opgeschreven. Na 5 woorden wisselen de rollen.