Extra zorg in de bovenbouw
In de bovenbouw gaan we door met het verlenen van de zorg zoals we dat in de middenbouw al deden. We hebben in de bovenbouw steeds beter de mogelijkheid om met de leerling in gesprek te gaan en zo een zo goed mogelijke inschatting te maken van de mogelijkheden en de juiste interventies.
In de bovenbouw hebben we enkele leerlingen die een dyslexieverklaring hebben gekregen na een periode van toetsing en onderzoek in de middenbouw. We nemen de handreiking mee in het aanbod in de groep. Het kan zijn dat leerlingen vergroot werk hebben, meer tijd nodig hebben tijdens een toets of werken met een auditieve variant waarbij teksten voorgelezen worden. Ook bij het afnemen van de entreetoets en de eindtoets houden we hier rekening mee.
In de bovenbouw kijken we natuurlijk ook al met een blik op de toekomst naar onze leerlingen. Wat zullen zij nodig hebben als ze de vertrouwde basisschool verlaten? Zijn ze weerbaar genoeg? Hebben ze genoeg vertrouwen in zichzelf? Dit zijn belangrijke onderwerpen om mee te nemen. Als het nodig is gaan we in gesprek met de leerling en de ouders en kunnen we een aanbod doen vanuit de gemeente of het Onderwijs Expertise Centrum van stichting Trinamiek.