Logopedie
Wist je dat wij naast leerkrachten, interne begeleider, onderwijsassistent en andere teamleden nóg meer expertise in school hebben?
Wij hebben bijvoorbeeld een logopediste in school. Door de inzet van haar binnen onze school krijgen zowel de kinderen als de leerkrachten goede ondersteuning op het gebied van taal en spraak. Een behandeling van de logopediste kan voor onze leerlingen bijvoorbeeld ook onder lestijd plaatsvinden.
Een verwijzing naar de logopedist verloopt via de huisarts.
Hallo, mijn naam is Lotte van Arkel. Sinds april 2013 ben ik vol enthousiasme begonnen te werken als logopedist. Na 10 jaar gewerkt te hebben in Almere wilde ik graag dichterbij huis komen werken en heb ik Logopediepraktijk Lopik per 1 juni 2023 overgenomen. Ik heb voornamelijk ervaring met het behandelen van kinderen maar ben allround opgeleid en kan dus begeleiding bieden voor jong en oud. Het belangrijkste van de logopedie is dat een kind na elke behandeling met een stralende glimlach weer naar huis gaat. Ik heb een rustige en open houding, waarbij mensen zich op hun gemak voelen.
Elke woensdagochtend ben ik op de St. Victorschool aanwezig om logopedische behandelingen te geven. Met veel energie ga ik aan de slag met de kinderen om hen te ondersteunen op het gebied van spraak- en taalproblemen.
Mochten u vragen hebben, kunt u mij aanspreken of contact opnemen via mijn website: www.logopediepraktijklopik.nl
Als logopedist werk je aan verschillende behandelgebieden. Hier een korte uitleg over de verschillende gebieden:
* Taalontwikkelingsstoornis
Er is sprake van een taalontwikkelingsstoornis als jonge kinderen (nog) niet of opvallend minder spreken in vergelijking tot hun leeftijdsgenootjes.
Sommige kinderen zijn laat met leren spreken en kunnen bijv. pas op 3-jarige leeftijd zinnen uitspreken. Je hebt het dan over een vertraagde taalontwikkeling.
Bij andere kinderen verloopt de taalontwikkeling anders dan bij hun leeftijdsgenoten, dan heb je het over een afwijkende taalontwikkeling. Kinderen spreken dan bijv. niet of veel minder; de zinnen zijn onvolledig en krom; het spreken is niet goed verstaanbaar of het kind begrijpt niet wat er gezegd wordt.
* Spraakproblemen
Spraakproblemen komen zowel bij kinderen als volwassenen voor. Als iemand onduidelijk spreekt, slist of moeite heeft om bepaalde klanken of woorden te zeggen, dan is er sprake van een spraakprobleem. Bij volwassenen kan een spraakprobleem een bepaalde gewoonte zijn, maar het kan ook het gevolg zijn van een ziekte (bijv. een herseninfarct of de ziekte van Parkinson). Bij kinderen kun je een onderscheid maken tussen foutjes bij het spreken zoals binnensmonds of onduidelijk spreken en een achterstand in de spraakontwikkeling.
* Gehoorproblemen
Een goed gehoor is o.a. van groot belang voor de spraak- en taalontwikkeling van een kind. Wanneer een kind de taal die hij van zijn omgeving aangeboden krijgt niet goed hoort en verstaat kan er een vertraging optreden in de spraak- en taalontwikkeling. Ook bij een beperkt gehoorverlies kunnen kleine verschillen in klanken niet goed verstaan worden. Doordat uw kind dit onderscheid niet goed hoort zal hij ook moeite hebben met de uitspraak van deze klanken.
* Stemproblemen
Iedereen heeft weleens problemen met de stem, bijv. bij een flinke verkoudheid. Er is sprake van een stemprobleem als hierdoor het spreken belemmerd wordt. We maken daarbij onderscheid tussen een organische en functionele stemstoornis. Een organische stemstoornis ontstaat door een afwijking van het stemapparaat zelf. Bij een functionele stemstoornis is er sprake van het verkeerd gebruiken of functioneren van het strottenhoofd, met als oorzaak verkeerde gewoonten, ademhaling of psychische invloed.