Sociaal Emotionele ontwikkeling
Een goede sociaal emotionele ontwikkeling is ontzettend belangrijk. Het heeft een positieve invloed op de cognitieve ontwikkeling en het helpt kinderen om een fijne plek in de maatschappij te vinden waarbij ze zich voldoende toegerust voelen om op de juiste manier om te gaan met uitdagingen. We vinden het belangrijk dat we het hele jaar werken aan gedrag.
Wij werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling in de groepen 1 t/m 8. Dit doen we met de methode ‘Taakspel’ en ‘Coole kikker’. ‘Taakspel’ richt zich vooral op gewenst gedrag in de groep. Onrustig, storend en eventueel uitdagend gedrag neemt af. De leerkracht let vooral op gewenst gedrag en deelt complimenten uit. Prettige omgangsvormen leiden tot een prettig klassenklimaat.
Leerlingen spelen ‘Taakspel’ aangepast aan de groep en de leeftijd tijdens de reguliere lessen. De leerlingen stimuleren elkaar om zich aan de afgesproken regels te houden. Alleen dan komen ze in aanmerking voor de beloning die van tevoren is afgesproken. Leerlingen én leerkrachten beleven veel plezier aan het spelen van ‘Taakspel’.
De methode ‘Coole Kikker’ richt zich vooral op de sociale weerbaarheid. Hoe gaan kinderen om met bepaalde situaties? Hoe laat je je stem op een goede manier horen? Een Coole kikker laat niet over zich lopen, maar houdt daarbij wel rekening met de ander. Alleen zo kun je een Coole Kikker zijn.
Binnen onze school is werkgroep SEO (Sociaal Emotionele Ontwikkeling) actief. Dit zijn leerkrachten die onder leiding van de intern begeleider sturing geven aan alles op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling. De werkgroep SEO bekijkt ook jaarlijks de uitkomsten van de monitoring sociale veiligheid. Dit zijn vragenlijsten die de leerkrachten en de leerlingen invullen. Daarnaast hebben we twee vertrouwenspersonen op school: juf Stans Goedhart en juf Linda van Dijk.